مشخصات فنی
موتور این خودرو قادر است ۱۲۷ اسب بخار قدرت و همچنین ۱۵۱ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. البته این خودرو در دو نوع موتور عرضه میشود. موتور دوم ۱۵۰۰cc است که ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن متر گشتاور را تولید میکند. هر دو موتور دارای فناوری میتسوبیشی هستند.
وزن این خودرو حدود ۱۲۷۵ کیلوگرم است و در دو نوع گیربکس عرضه میشود گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک و ۵ سرعته دستی که هر دو گیربکس ساخت شرکت هیوندای کره است. زد۳۰۰ قدرت را به چرخهای جلو منتقل میکند.
در نمونه اتوماتیک شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو حدود ۱۲٫۵ ثانیه است ولی در نمونه دندهای حدود ۱۰ ثانیه است که نمونه دندهای شتاب خوبی دارد. بر اساس گزارش سایت بیت ران مصرف سوخت ترکیبی برای آریو ۷٫۱۸ لیتر به ازای هر صد کیلومتر است.
طراحی داخلی و کابین
محصول چینی سایپا، در دو تیپ دنده دستی و خودکار عرضه میشود که تفاوتهایی در فضای داخلی دارند. نمونهی مجهز به جعبهدندهی خودکار، از آپشنهای بیشتری بهرهمند است و طبیعتا، با وجود نمایشگر ۷ اینچی و تجهیزات مرتبط با آن، جلوهی بهتری در مقایسه با مدل دنده دستی دارد. علاوه بر این، قطعاتی از پلاستیک با طرح چوب، در نسخهی گرانتر وجود دارد که تاحدودی زیبایی آریو را افزایش میدهد.
با ورود به کابین خودرو، با پلاستیک سخت و خاکستری رنگ داشبورد مواجه میشویم که طبق انتظار ما، زیبا است اما کیفیت قابل قبولی ندارد. البته نباید باتوجه به قیمت آریو، انتظاری فراتر از این داشت، ضمن اینکه بسیاری از چینیهای بازار (از جمله مدل F3 از BYD) در متریال فضای داخلی، بسیار ضعیفتر از آریو عمل کردهاند.
فرم کلی داشبورد و ادوات آن، ساده و یکنواخت ارزیابی میشود، اما برای کسانی که تجربهی سالها رانندگی با سمندهای قدیمی، پراید و تیبا را داشته باشند، کاملا راضی کننده است. در نمونهی استاندارد که نمایشگرلمسی وجود ندارد، یک LCD تکرنگ باریک دیده میشود که ساعت و موج رادیو را نشان میدهد و با یک فضای خالی عریض، محلی برای گوشی تلفن همراه یا وسایلی شبیه به آن را فراهم میکند. نکتهی مثبت در این نسخهی آریو، امکان اتصال حافظهی فلش از طریق درگاه USB است.
در کنار نمای سادهی داشبورد، پنا پشت فرمان هم کاملا قدیمی و از مدافتاده است و اگر نمایشگر TFT میانی را نداشت، قابل مقایسه با نمونههای وطنی بود. با این حال، ترکیب عقربههای سنتی سرعت و دور موتور با مانیتوری که میزان باقیماندهی سوخت، درجه حرارت پیشرانه و اطلاعاتی از این قبیل را نشان میدهد، کارایی این قسمت را افزایش داده است.
مسلما مهمترین نکتهی فضای داخلی برای خریدار ایرانی، جنس داشبورد و کیفیت کار نمایشگرها نیست. کسی که برای خرید آریو S300 هزینه میکند، بهدنبال اتاق جادار و راحتی سرنشینان است.
از این نظر، میتوان به زوتیه Z300 یا بهتر بگوئیم، تویوتا آلیون، نمرهی بسیار خوبی داد، چراکه نهتنها برای ردیف جلو، بلکه برای سرنشینان عقب هم، فضای جلوی زانو و بالای سر، فراتر از نیاز خواهد بود. هرچند که برای افراد در صندلیهای ردیف دوم، امکانات خاصی وجود ندارد و حتی مجرای هوای تهویهی مطبوع دیده نمیشود، با قد بالای ۱۸۰ سانتیمتر هم میتوان حس خوبی داشت.
از نکات مثبت آریو، میتوان به تودریها اشاره کرد که هرچند پوشش پلاستکی و غیر چرم دارند، با ادواتی فلزی در دستگیرهها، به خوبی تزئین شدهاند. صندلیهای عقب، به سمت جلو جمع میشوند و فضای صندوق عقب را به طرز چشمگیری افزایش میدهند. قسمت صندوق بار، در حالت استاندارد؛ ۴۵۷ لیتر فضا دارد که ایدهآل بهنظر میرسد.
معایب آریو – معایب ماشین آریو
قرار گیری نامناسب صفحه کیلومترشمار که هنگام رانندگی راننده را برای دیدن کیلومتر به زحمت می اندازد
استهلاک بالای آریو
ایمنی خیلی پایین در تصادفات
گیربکس اتوماتیک با عملکرد نا امید کننده و کند
نفوذ زیاد صدای پیشرانه به داخل کابین حتی در سرعتهای پایین
استفاده زیاد از پلاستیک خشک و بی کیفیت در داخل کابین
بازار دست دوم این خودرو به گونه ایی است که از پیداکردن خریدار برای خودرویتان نا امید خواهید شد
امکانات رفاهی در مدل پایه نا امید کننده میباشد
سیستم تعلیق تقریبآ تمام دست اندازها و پستی و بلندی راه را به شما یاد آور خواهد شد
کمبود لوازم آریو و به دردسر افتادن خریداران برای تعویض قطعه معیوب
قیمت آریو
نمونهی چینی آریو با آپشنهای نسبتا کامل، به قیمتی بیش از ۷۰ میلیون تومان فروخته شد و مسلما مورد توجه بازار قرار نگرفت، اما سایپا، نسخهی مونتاژ داخل و مجهز به جعبهدنده خودکار را، ۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمتگذاری کرده است که تفاوت خاصی با نمونهی مشابه ساخت چین ندارد. آریو S300 با جعبهدندهی دستی نیز، به قیمت ۴۸ میلیون تومان فروخته میشود. این خودروها با شرایط اقساطی متنوعی همراه هستند که پیشپرداخت ۱۳ تا ۱۸ میلیون تومان و اقساط ماهانه ۱.۵ میلیون تومان را شامل میشود. سایپا اعلام کرده است، آریو با پیشرانهی ۱.۵ لیتری و جعبهدندهی دستی، قیمتی کمتر از ۴۵ میلیون تومان خواهد داشت و بهزودی پیشفروش خواهد شد.
باتوجه به اختلاف قیمت ۸ میلیون تومانی در آریو دستی و خودکار، میتوان هرکدام از این خودروها را، با نمونهی مشابه خود مقایسه کرد. تنها خودروی سدان چینی، که زیر ۵۰ میلیون تومان قیمت دارد، مدل F3 ساخت BDY است که به عقیدهی نگارنده، کیفیت ساخت پایینتری در مقایسه با آریو ارائه میکند و محصول ارزشمندی نیست.
مقایسه آریو با رقبا
مقایسه آریو با ام جی 360، چری آریزو 5، بسترن بی 30، برلیانس سی 3 کراس، برلیانس اچ 330 اتوماتیک، پژو 207 اتوماتیک، دنا پلاس، ام وی ام 550، تندر 90 پلاس، جک جی 5
منبع : evernote
نمیدونین که آریو 2020 کی میاد تو بازار ؟ من عکسشو دیدم و خیلی خوشم اومده ازش. میشه قیمت آریو 2020 رو هم بهم بدین ؟